دانشکده کشاورزی
گروه آموزشی مدیریت کشاورزی
پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد ((M.Sc.
رشته: مدیریت گرایش کشاورزی
عنوان:
نیازسنجی آموزشی- ترویجی در بین جوانان روستایی درجهت توسعه فعالیتهای کارآفرینانه کشاورزی در استان گیلان
استاد راهنما:
دکتر محمد صادق اللهیاری
استاد مشاور:
دکتر فتح اله کشاورز
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
هدف این تحقیق توصیفی- پیمایشی، تحلیل نیازهای آموزشی-ترویجی جوانان روستایی برای توسعه فعالیتهای کارآفرینانه کشاورزی در استان گیلان میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه جوانان 15 تا 35 سال ساکن در مناطق روستایی در استان گیلان بودند (2598N=). . حجم نمونه با بهره گرفتن از جدول حداقل حجم نمونه بارتلت و همکاران تعیین شد (262n=) که این تعداد با روش نمونه گیری خوشهای متناسب، انتخاب شدند. برای تحقق هدفهای پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته براساس مدل نیازسنجی بوریچ استفاده گردیده است. این پرسشنامه شامل 16 سؤال (گویه) بود که در دو سطح میزان آگاهی و مهارت و میزان اهمیت به تحلیل نیازهای آموزشی-ترویجی پاسخگویان می پردازد. برای بررسی روائی محتوای، پرسشنامه در اختیار چند تن از اساتید دانشگاه و کارشناسان امر قرار دادهشد و برای بررسی پایائی پرسشنامه، از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید که که میزان ضریب اعتماد محاسبه شده برای هر دو سطح میزان آگاهی و مهارت و میزان اهمیت به ترتیب 89/0 و 87/0 درصد محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گرفتن از نرمافزارهای SPSS18 در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت. یافتهها نشان داد نیازهایی چون “آشنایی با اصول صحیح روشهای تصمیم گیری”، در بالاترین رتبه جهت آموزش و نیاز به “آشنایی بااصول صحیح راهاندازی مشاغل خانگی”؛ در پایینترین اولویت قرار گرفتند. همچنین نمرات اولویت محاسبهشده نشان میدهد که چهارده نیاز مرتبط با کارآفرینی کشاورزی در سطح بالای نیاز قرار داشته و فقط نیاز به “آشنایی بااصول صحیح اقتصاد منزل” به عنوان نیاز آموزشی نبوده بلکه نیاز به تقویت دارد و نیاز”آشنایی با اصول صحیح راهاندازی مشاغل خانگی” به عنوان تنها دورهای است که کمترین تعداد پاسخگویان در خصوص این دوره اعلام نیاز نموده اند و به عنوان عدم نیاز به آموزش اعلام گردید است.
واژههای کلیدی: نیازسنجی، آموزش، ترویج، جوانان روستایی، کارآفرینی
1-1- مقدمه. 2
1-2- بیان مساله. 4
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق 4
1-4- اهداف و سوالات تحقیق 5
1-5- محدوده تحقیق 6
1-6- واژههای کلیدی 6
مقدمه. 9
بخش اول. 10
2-1 نیاز. 10
2-1-1 تقسیم بندی نیاز. 11
2-2 آموزش. 12
2-3 نیاز آموزشی 13
2-3-1 مراحل چهارگانه فرآیند برنامهریزی برای شناسایی و رفع نیاز. 15
2-4 نیازسنجی 15
2-4-1 تعریف عملیاتی نیازسنجی 17
2-4-2 اصول اجرای نیاز سنجی آموزشی 18
2-4-3 اهداف نیازسنجی 18
2-4-4 روشها و فنون تعیین نیازهای آموزشی 19
2-4-5 تعیین الگو برای نیاز سنجی 22
2-4-5-1 انواع الگوهای نیازسنجی 22
بخش دوم. 26
مقدمه. 27
2-5 ترویج و مفهوم آن. 27
2-5-1 اهداف ترویج 28
2-5-2 هدف ترویج در ایران. 29
2-5-3 اصول ده گانه اجتماعی در ترویج 29
2-5-4- فلسفه آموزش های ترویجی 32
2-6 رفتار فردی از نگاه علم روانشناسی 34
2-6-1 یادگیری 35
2-6 جوانان روستایی 36
2-7 تعریف کارآفرینی و کارآفرین 37
8-2 سیر تطور کارآفرینی در جهان 40
9-2 فرهنگ کار و کارآفرینی 42
10-2 کارآفرینی کشاورزی و نقش دولت در ارتقای آن 43
10-2-1 مفهوم کارآفرینی در بخش کشاورزی 43
10-2-2 نقش دولت در ارتقای کارآفرینی کشاورزی 44
11-2 کارآفرینی روستایی، ضرورت استراتژیک توسعه 45
11-2-1 پیش نیازهای توسعه کارآفرینی در روستاها 46
11-2-2 راهبردهای بلندمدت توسعه کارآفرینی روستایی 46
12-2 ضرورت توسعه کارآفرینی در جوامع روستایی 47
12-2-1 دلایل اهمیت کارآفرینی در توسعه پایدار کشورها 48
12-2-2 اثرات اجتماعی، اقتصادی کارآفرینی در توسعه کشاورزی 48
بخش سوم. 50
2-7 پیش نگاشتهها 50
بخش چهارم. 60
2-8 چهارچوب نظری تحقیق 60
آخرین نظرات