جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :
پایان نامه تاثیر آموزش پیش دبستانی بر یادگیری مهارتهای روانی – حرکتی و سازگاری اجتماعی
دو مکتب روانشناختی در حیطه کسب مهارتهای روانی ـ حرکتی وجود دارند. یکی مکتب تداعیگرایی که محیط را عامل تاثیرگذار مسلطی برای رفتار و یادگیری میداند و دیگری مکتب شناختی که به تجزیه و تحلیل شناختی فرد اهمیت میدهد.
مکاتب تداعیگرایی
– شناختهشدهترین نظریه تداعیگرایی، نظریه پاولوف بود که سگها را وادار کرد در پاسخ به صدای زنگ، بزاق ترشح کنند. این رفتار محرک ـ پاسخ به عنوان شرطیسازی کلاسیک شناخته شد. در هنگام یادگیری مهارتها، پاسخهای پیششرطی شده دانشآموزان از دیگر موقعیتهای یادگیری به جلسات یادگیری مهارتی تعمیم مییابند.
به علاوه در موقعیتهایی که دانش پایه نادرست است و نیاز به اصلاح وجود دارد به کار میرود (نایت، ۱۹۹۸).
در نظریه پیوستگی گاتری این گونه بیان شده است که: هر وقت به محرک پاسخ داده شود، تداعی در مغز ایجاد میگردد. این نظریهپرداز، نقش تمرین را برای یادگیری اولیه نفی میکند، زیرا یک محرک منجر به تداعی یا یادگیری فوری میشود. با وجود این، گاتری از تکرار حمایت میکند و معتقد است که تکرار ارتباط محرک با پاسخ را چندگانه میکند و یادگیری کامل میشود. به علاوه وی بر منحصر به فرد بودن مهارتها تاکید میکند و هر تداعی خاص را به مهارت خاصی اختصاص میدهد (اکسندین، ۱۹۶۸).
از سوی دیگر تداعیگرایی ثراندایک بر تمرین تاکید بیشتری دارد. او معتقد بود که در خلال مراحل اولیه یادگیری، فعالتیهای زیادی منجر به ارتباطات بین محرک و پاسخ میشوند که اینها عمدتاً تصادفی هستند. همانطور که یادگیری پیشرفت میکند. حذف تدریجی پاسخهای نادرست با آگاهی از پاسخهای درست همراه میشود. تمرین صحیح پاسخ را محکم میکند. آموزش مهارت در این رویکرد، انجام تمرین مکرر در شرایط مساعد برای حذف تدریجی پاسخهای نادرست و نگهداری پاسخهای درست است. به علاوه هر فعالیت مهارتی باید به گونهای فرا گرفته شود که مهارتهای پیچیدهتر بتواند با بهره گرفتن از مهارتهای بنیادی تحکیم شوند (اکسندین، ۱۹۶۸).
– نظریه تقویت هال با انگیزش مرتبط است. بر طبق نظر هال، اشخاص با محیطشان به طور کامل در تعادل نیستند و به منظور رسیدن به تعامل باید نیازهایشان ارضا شوند. افراد برای این ارضای این نیاز کشاننده را که یک پاسخ عصبی است ایجاد میکنند و به محض اینکه نیاز ارضا شد کشاننده کاهش پیدا میکند و کاهش کشاننده تقویتی است که عادتهای یادگیری را تحکیم میکند. (اکسندین، ۱۹۶۸) بر طبق نظر هال، نیاز دانشآموزان و ارضای آن باعث یادگیری مهارت میشود و معلم با تاکید بر اهمیت مهارت، باید اشتیاق و انگیزه در دانشآموز برای یادگیری مهارت را ایجاد نماید (نایت، ۱۹۹۸).
آخرین نظرات