۱- ۴. روششناسی و قلمرو پژوهش:
پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی است. استراتژی آن از نوع پیمایشی است که جهت جمعآوری دادهها از میان پرسشنامههای توزیعشده بین شرکتهای این صنعت، ۳۳ پرسشنامه قابلاستفاده مورد تحلیل قرار گرفتند. برای تحلیل دادههای پژوهش با بهره گرفتن از نرمافزار SPSS، از آنالیزهای واریانس یکطرفه و دوطرفه کمک گرفتیم.
دوره زمانی انجام پژوهش:
پژوهش حاضر با توجه به اهداف مذکور، از تابستان ۱۳۹۳ تا زمستان همان سال به طول انجامید.
مکان پژوهش:
این پژوهش در صنایع سیم و کابل فعال در سراسر ایران صورت گرفت.
جامعه آماری:
در این پژوهش جامعه آماری، شرکتهای فعال در صنعت سیم و کابل در سراسر ایران است.
نمونه آماری و حجم نمونه:
جهت نمونهگیری از ۳۳ شرکت فعال در صنعت سیم و کابل استفاده گردید.
روش نمونهگیری:
با توجه به پراکندگی شرکتهای این صنعت، از روش نمونه در دسترس استفاده گردید.
۱- ۵. تعریف واژهها و اصلاحات تخصصی:
استراتژی:
استراتژی ابزاری جهت رسیدن به اهداف سازمان، شامل فعالیتهایی که سازمان انجام میدهد، راههایی که دنبال میکند و تصمیماتی که جهت رسیدن به اهداف میگیرد. (بهاورنیا، ۱۳۸۴)
استراتژیهای تولید:
به عقیده پلتز و میلز، استراتژی تولید، الگویی از تصمیمات ساختاری و فراساختاری است که توانایی یک سیستم تولیدی را در به دست آوردن اهداف تولید که ناشی از اهداف کسبوکار است را نشان میدهد (جعفرنژاد و مختارزاده، ۱۳۸۶).
استراتژیهای بازاریابی:
مجموعهای از تصمیمات و عملیات یکپارچه است که سازمان انتظار دارد به اهداف بازاریابی دست یابد و ارزش موردنظر برای مشتریان ایجاد شود. استراتژی بازاریابی به تصمیمات درزمینه بخشبندی و هدفگذاری سازمان و توسعه استراتژی جایگاه سازی بر پایه محصول، قیمت، ترفیع و توسعه محصول مربوط است. تحقیقات بازار و بخشبندی زمینهساز تصمیمات هدفگذاری در بازار است. هدفگذاری بازار بر الزام اصلی رضایت احتیاجات یک گروه مشتریان از طریق توسعه قابلیتهای خاص و سرمایهگذاری بر منافع اختصاصیافته است. این تواناییها سازمان را قادر میسازد تا ارزشی ویژه برای بخش هدفگذاری شده با بهره گرفتن از اجرای آمیخته بازاریابی پیشنهاد دهد. ازجمله تصمیمات مهم محصول توجه به وسعت خط تولید محصول است. آیا خط تولید بر محدوده کمی از محصولات باید تمرکز کند یا اینکه باید آنقدر وسیع باشد تا محصولات مختلفی را تولید نماید (اسلیتر و اولسون، ۲۰۰۱).
همسوئی:
برای همسوئی تعاریف مختلف و مترادفی عنوانشده است. ولف[۲] و لوفتمن[۳] واژه هارمونی”، هندرسون، چان و ونکارترمن[۴]، واژه “تناسب و توازن”، ریچ و بنبست[۵] واژه “پیوند”، سیبورا[۶]، واژه یکپارچگی را عنوان کردند. بهطورکلی با توجه به معادلهایی که برای واژه همسوئی در نظر گرفتهشده است، همسوئی با اصطلاحاتی مانند یکپارچهسازی، انسجام، ادغام، تناسب، تطبیق و پیوند مترادف است. (گنجی و همکاران، ۱۳۹۰)
۱- ۶. ساختار پژوهش:
پژوهش حاضر در پنج فصل گردآوریشده است. در فصل اول کلیات پژوهش و چکیدهای از مطالب فصول پیش رو موردمطالعه قرار گرفت. فصل دوم که به ادبیات نظری و پیشینه تحقیق میپردازد، پس از معرفی اصطلاحات تخصصی مورداستفاده در این پژوهش، کار محققان پیشین را در زمینههای تحقیقاتی مشابه بررسی می کند. در فصل سوم این کار تحقیقاتی، روششناسی پژوهش شامل توضیحاتی در مورد جامعه و نمونه آماری، روش گردآوری دادهها، ابزارهای مورداستفاده جهت تحلیل دادهها و قلمرو پژوهش میباشد. در فصل چهارم، دادهها مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته و درنهایت در آخرین فصل نتایج تحلیلها و پیشنهادهای موردنظر برای پژوهشهای آتی ارائه خواهد گردید.
. مقدمه:
سازمانها جهت بقا در دنیای پر از رقابت امروزی، ملزم به تجهیز نمودن خود به روشهای مؤثر علمی میباشند که یکی از این روشها، مبحث استراتژیهای سازمانی است. با تعیین استراتژیهای سازمان، مسیر و جهتگیری کلی سازمان مشخص خواهد شد و سازمانِ متشکل از واحدهای مختلف، در جهت این استراتژی حرکت خواهد کرد. با توجه به اینکه استراتژیها از اهداف کل سازمان و اهداف واحدهای مختلف یک سازمان شکل میگیرند و گاهی اهداف یک بخش با اهداف دیگر واحدها و بخشهای سازمان نهتنها همخوانی ندارد، بلکه در تضاد و تقابل با یکدیگرند، سازمانها جهت توانائی اجرای این استراتژیها ملزم به ارائه الگویی جهت همسوسازی آنها میگردند. استراتژیهای همسو شده، نهتنها موجب کاهش هزینههای سازمان میگردند بلکه باهم افزایی ایجادشده توسط واحدهای مختلف، انعطافپذیری لازم در پاسخگویی به نیاز بازار و تهدیدات و فرصتهای محیطی را فراهم آورده و سازمان را از حالت واکنشی و منفعلانه در برابر محیط خارج نموده و به سازمانی آیندهنگر و چابک تبدیل می کند و درنهایت سازمان را بهسوی بقا، پیشرفت و سودآوری سوق میدهند.
ازآنجاییکه این پژوهش، چند حوزه تخصصی مدیریت را موردبررسی قرار داده است، ابتدا مختصری در مورد استراتژی، چگونگی ورود آن در حوزههای مدیریتی و تعاریفی که پژوهشگران مختلف از آن ارائه نمودهاند را مطالعه نموده و سپس در دو مسیر استراتژیهای تولید، پژوهشهای صورت گرفته در این زمینه و همسوییهای بیانشده درزمینه استراتژیهای تولید با دیگر استراتژیهای سازمانی و در مسیر مشابه استراتژیهای بازاریابی، پژوهشهای محققان مختلف در این زمینه و همسوییهای استراتژیهای بازاریابی با دیگر استراتژیهای سازمانی موردبررسی قرار خواهد گرفت و درنهایت مطالعه این دو مسیر منجر به بررسی همسویی استراتژیهای تولید و بازاریابی خواهد شد.
ادامه مطلب در لینک زیر
آخرین نظرات