تاکنون ابزارهای کاوش[۲] از قبیل «موتورهای کاوش»[۳]، «ابرموتورهای کاوش»[۴]، «راهنماهای موضوعی»[۵] و «نرمافزارهای کاوش»[۶] محیط مجازی وب را تا اندازهای تحت کنترل و مدیریت خویش درآوردهاند.
کاربران از میان ابزارهای رایج کاوش، موتورهای کاوش را به عنوان نقطه آغازین ورود به اینترنت تلقی میکنند (اسپینک و دیگران، ۲۰۰۱ نقل در دوال و واگان، ۲۰۰۴؛ بار- ایلان، ۲۰۰۵؛ زانگ و دیمیتروف، ۲۰۰۴)، بیش از ۹۵% ترافیک کاوش در اینترنت به موتورهای کاوش مربوط است و ۸۰% کاربران، اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق موتورهای کاوش به دست میآورند (هاتلی، ۲۰۰۲ نقل در زانگ و دیمیتروف، ۲۰۰۵). یافتن اطلاعات موضوعی ویژه در وب دشواریهایی دارد و هر روز بر حجم این دشواریها افزوده میگردد (دروت، ۲۰۰۰). تعداد نتایج بازیابی شده موتورهای کاوش، اغلب چنان فراوان است که کاربر عملاً جز مرور چند صفحه نخست نتایج، از سایر صفحات منصرف میشود (جانسن، اسپینک، و ساراسویک، ۲۰۰۰؛ فدایی عراقی۲۰۰۵ ؛ یالتاقیان، ۲۰۰۲) و به ناچار به رتبهبندی[۷] ارائه شده موتورهای کاوش اعتماد میکند (بارـ ایلان، ۲۰۰۵).در این وضعیت، چنانچه صفحهای مرتبط، در رتبههای اول جای نگیرد، ممکن است از دید کاوشگر پنهان بماند (زانگ و جاستریم ، ۲۰۰۵، ص۹۲؛ گوتلیب و الیوپولوس، ۲۰۰۳).
از سویی، یکی از اولین دغدغههای ناشران وبسایتها دستیابی به رتبههای برتر در میان وبسایتهای مشابه و هم موضوع است. بدین منظور همواره سیاههای از عناوین[۸]، کلیدواژهها[۹] و توصیفهایی[۱۰] که احتمال کسب رتبههای برتر را دارند، تهیه و در طراحی صفحات لحاظ میشود (ریچاردسون، ۲۰۰۳ نقل در زانگ و دیمیتروف،۲۰۰۵). طراحی نرمافزارهایی چون «تحلیلگر چگالی کلیدواژه»[۱۱] ،«ورد ترکر»[۱۲]،«وب پزیشن گولد»[۱۳]، و شکلگیری و گسترش وبسایتهایی که خدمات توصیهای و مشاورهای بهینهسازی صفحات[۱۴] را به منظور کسب رتبههای برتر در موتورهای کاوش ارائه میدهند، تأییدی بر حساسیت و توجه به این مسئله است.
با وجود ابهامهای موجود در زمینه الگوریتم، رتبهبندی موتورهای کاوش، پژوهش پیرامون چگونگی رتبهبندی نتایج متوقف نشده است و تلاشهایی در زمینه کشف عوامل اثرگذار و تعیین میزان اثرگذاری آن عوامل، انجام پذیرفته است (زانگ و دیمیتروف، ۲۰۰۴؛ ۲۰۰۵ ).
از دهه ۱۹۹۰ میلادی که اینترنت و وب جهانگستر سرعت بیشتری پیدا کرد، نتایج بسیاری از فرآیندها و بروندادهای علمی_ پژوهشی و فعالیتهای دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی در وبسایتشان منتشر شده و فرصتی برای تبادل اطلاعات فراهم آورده است. تعداد زیاد کاربران، محیط کاربری، محتوای وب و روند روزافزون موارد مذکور، از جمله دلایل افزایش توجه علمی به اینترنت عنوان شده است. المایند[۱۵] و اینگورسن[۱۶] مطالعه وب را ” وبسنجی”[۱۷] نامیدند (مسگر پور، ۱۳۸۸). وبسنجی به تحلیل کمی پدیده وب با استفاد ه از روشهای اطلاع سنجی [۱۸]میپردازد. وجود تعداد زیاد مواردی چون صفحات، عکسها، پیوندها و . در وب، معیارهای متنوعی برای انجام تحلیلهای کمی فراهم کرده که در حیطه مطالعات وب سنجی و سایبرمتریک[۱۹] قرار میگیرد (بجنوربن و اینگورسن، ۲۰۰۴). در حال حاضر، زمینههای تئوری و تجربی مهمی برای کاربرد روشهای متریک در تحلیل فعالیتها و انتشارات تحقیقاتی موجود است ( تلوان و واگان، ۲۰۰۴)؛ یکی از مهمترین کاربردهای وب سنجی، رتبه بندی دانشگاههای جهان بر اساس وبسایتمیباشد (آگیلو،گرانادینو، اورتگا و دیگران، ۲۰۰۶) .
از طرفی کتابخانههای دانشگاهی به عنوان قطب آموزشی دانشگاهها محسوب میشود و همانند دیگر نهادهای اجتماعی تلاش میکنند با عرضه خدمات خود از طریق اینترنت و وب موجبات رشد هر چه بیشتر خود و کاربران را فراهم سازند. زیرا امروزه دانشجویان برای بهره گیری از منابع و اطلاعات به اینترنت روی میآورند. بنابراین مدیران سایتها و وبلاگها نه تنها باید صفحات خود را حاوی مطالب مفید و جذاب برای مخاطبان کنند، بلکه باید این صفحات را به گونهای طراحی کنند که رتبه آنها در موتورهای جستجو قابل توجه باشد. زمانی که شخصی در حال جستجو در یک موتور جستجو مانند گوگل است، گوگل تمام صفحاتی را که موضوع آنها با عبارتی که شما جستجو کردهاید مرتبط است، لیست میکند. اما اینکه چه صفحاتی از کدام سایتها در صدر نتایج جستجو قرار میگیرند به عوامل مختلفی بستگی دارد یکی از آنها تراکم کلمات کلیدی[۲۰] که درصد دفعاتی است که کلیدواژه یا عبارت در مقایسه با کل کلمات یک صفحه در صفحه وب ظاهر میشود، میباشد. بنابراین باید متن سایت به تعداد منطقی کلمات کلیدی داشته باشد. برای این منظور متن سایت به گونهای تنظیم شود که نسبت کلمات کلیدی به کل کلمات موجود در متن قابل توجه باشد. (شعبان زاد و موسوی چلک، ۱۳۸۵)از آنجایی که وبسایتهای دانشگاهی در امور آموزشی و پژوهشی دارای اهمیت زیادی میباشند و وبسایتکتابخانههای مرکزی نیز تقریبا بیشترین حجم اطلاعات را در خود جای میدهد، دانستن وضعیت این وبسایتها از نظر تراکم کلمات کلیدی برای رتبهبندی این سایتها مهم میباشد. بی توجهی به ساختار وب سایت، جنبههای وب سنجی و تراکم کلمات کلیدی موجود در وبسایتها از جمله اشکالاتی است که به اینگونه وبسایتها وارد است .بنابراین در این تحقیق محقق به دنبال جواب دادن به این سوال است که وبسایت کتابخانههای دانشگاهی دولتی شهر تهران تا چه میزان از کلمات کلیدی برخوردارند و نیز تراکم و توزیع آنها چگونه است؟
اهداف پژوهش
هدف اصلی:
ارزیابی تراکم کلمات کلیدی در وبسایت کتابخانههای دانشگاههای تابعه وزارت علوم شهر تهران
اهداف فرعی:
بررسی توزیع کلمات کلیدی در وبسایتهای کتابخانه مرکزی دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم شهر تهران
شناسایی پربسامدترین کلمات کلیدی در وبسایتهای مذکور
رتبهبندی وبسایت کتابخانه مرکزی دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم شهر تهران براساس کلمات کلیدی
بررسی جایگاه کلمات کلیدی در برچسبهای وبسایتها
اهمیت و ضرورت پژوهش
اهمیت نظری:
تراکم کلمات کلیدی از مهمترین فاکتور در چگونگی رتبهبندی یک صفحه محسوب میشود.
موجب افزایش آگاهی کتابداران و طراحان وبسایتهای دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم شهر تهران خواهد شد.
باعث شناخت بهتر متخصصان در این زمینه خواهد شد.
اهمیت عملی
موجب خواهدشد تا وبسایت کتابخانههای مرادامه مطلب در لینک زیر
آخرین نظرات