کیفیت: برآوردن خواستههای بیانشده یا ضمنی مشتریان بهطور کامل که منجر به رضایتمندی آنان میشود (کواسبی، ۶۰،۱۹۴۸).
خدمت: فعالیت منفعتی لمس نشدنی که یکطرف بهطرف دیگر عرضه میکند و مالکیت چیزی را نیز به دنبال ندارد (کاتلر و آسترانگ ۴۲۸،۲۰۰۰).
انتظارات: انتظارات از دیدگاه مشتری چیزی نیست مگر راضی بودن، جهت راضی نمودن مشتری باید نیازهای تعریفشده و انتظارات مبهم تعریفنشده مشتریان را از کیفیت خدمات شناسایی و آن را به زبان مهندسی تبدیل کرد.
ادراکات: مراد از ادراکات مشتری از خدمات این است که مشتری خدمت دریافت شده را چگونه ارزیابی میکند (لاولاک و رای، ۲۰۰۰).
کیفیت خدمات: به مبنای مدل سروکوال میتوان کیفیت خدمات درک شده توسط مشتری را بهوسیله آنالیز نتایج حاصله از مقایسه انتظارات و تجربیات (ادراکات) مشتری اندازهگیری کرد (جاوناریس و همکاران، ۲۰۰۳،۱۶۹).
مشتری: عبارت است از شخص حقیقی یا حقوقی که بهنوعی با سازمان ارتباط دارند و از کالا، خدمات آن بهرهمند میگردد.
مدل سروکوال: ارزیابی مشتری از کیفیت را بهعنوان تابعی از شکاف بین خدمت درک شده و خدمت مورد انتظار معرفی مینماید.
مدل کانو: ارتباط بین رضایتمندی مشتری و عملکرد محصول یا خدمت را تشریح و روش مؤثری را برای طبقهبندی مشخصه های موردنظر مشتری در سه دسته مشخصات اساسی – عملکردی و هیجانانگیز ارائه مینماید.
رضایتمندی مشتریان: از مقایسه انتظارات و پیشبینیهای مشتریان از خدمات در مقابل ادراک آنها از خدمات دریافت شده، محاسبه و ارزیابی میگردد.
مقدمه
این فصل راجع به مباحث نظری پژوهش میباشد. در این فصل مباحث تئوریک موردبررسی قرار میگیرد. ساختار این فصل متشکل از ۵ بخش به شرح زیر میباشد.
بخش اول: تعاریف واژگان کلیدی مطرحشده در پژوهش ازجمله خدمت، کیفیت و.
بخش دوم: مدلهای مطرحشده در این رابطه را توضیح میدهد ازجمله مدل تحلیل شکافهای پنجگانه و هفتگانه کیفیت خدمات، مدل بهبود کیفیت خدمات سازمانی، مدل گذر خدماتی تعدیلشده
بخش سوم: روشهای سنجش کیفیت خدمات که شامل روش سروکوال و کانو است.
بخش چهارم: بانکداری الکترونیک و مباحث مورداستفاده آن در بانک پاسارگاد و موارد مشابه و مباحث جدید در این زمینه
بخش پنجم: پژوهشهای مشابه درزمینه بهکارگیری سروکوال و کانو
بخش اول
۲-۲ تعریف خدمت
خدمت عبارت از فعالیتی جانبی است که باهدف بهبود و ارتقای محصول اصلی انجام میگیرد [هاوکینز، دل و بست، راجر و کانی، کنت ۲۰۰۰، ۲۶]. گرچه فرآیند این کار، ممکن است با یک کالای فیزیکی مرتبط باشد، اما اجرای خدمت لزوماً نامحسوس است و معمولاً مالکیت هیچیک از عوامل تولید را به دنبال ندارد (لاولاک، کریستوفر ۲۰۰۱،۳۴).
خدمت، فرآیندی است که در تعاملات بین مشتریان و کارکنان، منابع فیزیکی، کالاها و یا سامانههای ارائهکننده خدمت، روی میدهد تا راهحلی برای مسائل مشتریان باشد [گرونروس و وایلی،[۱]۲۰۰۰،۴۶]. تعریف خدمت، به دلیل تنوع آن، همواره کار سختی بوده است. آنچه موضوع را پیچیدهتر میکند، این است که اغلب، به دلیل غیر محسوس بودن بسیاری از دادهها و ستادهها، درک کردن روشی که خدمت در آن ایجاد و به مشتریان عرضه میشود، دشوار است. اکثر مردم برای تعریف تولید یا کشاورزی، مشکل چندانی ندارند، ولی برای تعریف خدمت دچار مشکل هستند [لاولاک، کریستوفر ۲۰۰۰،۳۴].
در دنیای امروز، افراد در محیطی زندگی می کنند که بهطور روزافزون بهسوی اقتصاد مبتنی بر خدمات پیش میرود. دیگر خدمات بخش کوچکی از اقتصاد به شمار نمیرود، بلکه بهعنوان قلب ارزشآفرینی در اقتصاد مطرح است. دیگر خدمات به خدمات بانکی، پستی، بیمهای، بهداشتی و آموزش محدود نمی شود بلکه اغلب محصولاتی که خریداری میکنیم، عناصری از خدمت را نیز شامل میشوند. درواقع طیف وسیعی از کالاها برای داشتن مزیت رقابتی بر فعالیتهای مبتنی بر خدمت تکیهدارند. هماکنون خریدار یک خودرو یک بسته جامع از منافع خدمات و نه صرفاً یک خودرو را خریداری میکند. حتی کالاهایی نظیر تلویزیون و ماشین لباسشویی، معمولاً همراه خدماتی نظیر تحویل، تأمین مالی، بیمه و تعمیر همراه هستند [سیدجوادین و کیماسی، ۱۳۸۹،۱۱].
امروزه مفهوم خدمت به مشتریان، شامل تعاریف جدیدی است؛ چراکه ارائه خدمات فقط به بخش کوچکی در ساختمان مرکزی شرکت اختصاص ندارد؛ بلکه کل سازمان از مدیران عالی تا کارکنان عادی، همگی در برآورده ساختن نیازهای مشتریان موجود و بالقوه نقشی بر عهدهدارند. حتی اگر فردی در موقعیتی نباشد که بهطور مستقیم از مشتری حمایت کند، میتواند از کارمندانی که به مشتریان خدمت می کنند، پشتیبانی کند. بر اساس این نگرش، خدمت به مشتریان، شامل کلیه اموری است که شرکت بهمنظور جلب رضایت مشتریان و کمک به آنها برای دریافت بیشترین ارزش از خدماتی که خریداری کردهاند، انجام میدهد. این تعریف جامع، همهچیز را دربر میگیرد. هر چیزی که اضافه بر خدمت هستهای، عرضه و موجب تفکیک آن از خدمات رقبا میشود، خدمت به مشتریان محسوب میشود [ونوس و صفائیان،۱۳۸۴،۵۱].
۱-۲-۲ خدمت در بازار کالا و خدمات
هر چیزی را که شرکتی به بازار عرضه میکند، گاه همراه با مقداری خدمت است. جزء خدمت میتواند بخش کوچک یا بزرگی از هر آنچه عرضه میشود باشد. در اینجا پنج طبقه ازآنچه به بازار عرضه میشود را میتوان از یکدیگر تفکیک کرد:
کالای محسوس محض؛ اغلب، آنچه عرضه میشود کالای محسوس است؛ نظیر صابون، خمیردندان یا نمک. در اینجا هیچ خدمتی همراه کالا نیست.
کالای محسوس همراه با خدمات؛ آنچه عرضه میشود از یک کالای محسوس همراه با خدمت یا خدماتی که برای افزایش جاذبه مصرفی به آن افزودهشده تشکیل میشود. برای مثال، یک تولیدکننده اتومبیل باید چیزی بیش از یک اتومبیل برای فروش داشته باشد.
دورگه؛ آنچه در این طبقه عرضه میشود از دو بخش مساوی کالا و خدمات تشکیلشده است. برای مثال مردم به رستورانهایی بیشتر توجه می کنند که هم غذا و هم خدمات خوبی دارند.
خدمت عمده همراه با کالا و خدماتی اندک؛ در این طبقه آنچه عرضه میشود اغلب خدماتی است که خدمات اضافی و یا کالاهایی همراه دارند. برای مثال، مسافران خطوط هواپیمایی خریدار حملونقل هستند. این سفر با دریافت اقلام محسوسی نظیر غذا و نوشیدنی، ته بلیت و یک مجله که در هواپیما به آنان دادهشده، همراه است. تحقق خدمت نیازمند وجود یک کالای سرمایهبر (اینجا هواپیما) است؛ اما قلم اصلی همان خدمت است.
خدمت محض؛ آنچه عرضه میشود، خدمت است. مثلاً بچهداری، رواندرمانی و ماساژ دادن [کاتلر،۱۹۹۶،۸۰۹].
۳-۲ ویژگیهای خدمات
خدمات دارای ویژگیهایی هستند که آنها را از کالاها متمایز میسازد. این ویژگیها عبارتاند از:
الف) ناملموس بودن[۲]؛ خدمات را نمیتوان بهوسیله هیچکدام از خواص فیزیکی ارزیابی کرد؛ به عبارتی، قبل از مصرف نمیتوان اینگونه خدمات را مستقیماً ارزیابی نمود. خریدار بالقوه، اغلب میتواند کالا را قبل از خرید ببیند، لمس کند، ببوید و بچشد. بهعلاوه بسیاری از ادعاهای تبلیغاتی مربوط به این ویژگیهای ملموس را میتوان قبل از خرید، بررسی و از صحتوسقم آن اطلاع پیدا کرد. در طرف دیگر، خدمات خالص، ویژگیهای ملموس ندارند؛ تا بدان وسیله، مشتریان، قبل از خرید، صحتوسقم تبلیغات را بررسی کنند [سید جوادین و کیماسی، ۱۳۸۹].
ب) تفکیکناپذیری[۳]؛ بهطورمعمول، خدمات همزمان با تولید به مصرف میرسند؛ اما تولید و مصرف کالاهای ملموس، دو فعالیت مجزا از هم هستند؛ زیرا که این کالاها تولید و انبار میشوند، واسطههای زیادی آنها را توزیع می کنند و بالاخره پس از مدتی به مصرف میرسند. اگر خدمت توسط کسی ارائه شود، ارائهکننده هم بخشی از خدمت خواهد بود [کاتلر، ۱۹۹۶].
ادامه مطلب در لینک زیر
آخرین نظرات