آموزش خود-تحولی بر میانگین نمره سطح انتظارات متقابل و دو جانبه، نیت ها و برابری بین فردی (مرحله سوم کلبرگ) اخلاقی نوجوانان دوره متوسطه تأثیر دارد.
آموزش خود-تحولی بر میانگین نمره سطح وجدان و اصول اجتماعی (مرحله چهارم کلبرگ) اخلاقی نوجوانان دوره متوسطه تأثیر دارد.
آموزش خود-تحولی بر میانگین نمره سطح پس قراردادی و اصلی استدلال اخلاقی (مرحله پنجم و ششم نظام اخلاقی کلبرگ) اخلاقی نوجوانان دوره متوسطه تأثیر دارد.
۱-۶- متغیرهای پژوهش:
۱-۱-۶- متغیرهای مستقل و وابسته:
این پژوهش از نوع تجربیبود. متغیرمستقل در این پژوهش آموزشخود تحولی و متغیر وابسته سطح استدلال اخلاقی شرکت کنندگان در پس آزمون بود. متغیر کنترل در واقع نوعی متغیر مستقل ثانوی است و می توان اثر آن را در ارتباط با متغیر مستقل اولیه و متغیر وابسته بررسی کرد. متغیر کنترل به این دلیل انتخاب می شود که روشن شود آیا رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته را تحت تأثیر قرار می دهد یا نه. متغیرهای تعدیل کننده در پژوهش نمرات پیش آزمون، جنسیت و نمره هوش شرکت کنندگان بود.
۱-۲-۶- متغیرهای جمعیت شناختی:
متغیرهای سن، تعداد فرزندان خانواده ،سطح تحصیلات پدر و مادر و شغل پدر شرکت کنندگان است.
۱-۷- تعریف اصطلاحات و مفاهیم :
۱-۷-۱- تعریف نظری استدلال اخلاقی :
فرآیند تفکر و تصمیم گیری که در آن فرد یا گروه درستی و نادرستی موضوعی را به صورت منطقی تعیین می کند )گروهل،۲۰۱۰، ص۱۲۰ ).
۱-۷-۲- تعریف نظری خود تحولی :
خود تحولی توسعه و تحول استعداد های عقلانی و آشکار کردن تمایلات فرد است( فینبرگ، ۱۹۸۶؛ به نقل از کلارک ،۲۰۰۶، ص۱۵).
۱-۷-۳- تعریف نظری نوجوان :
فردی که در دامنه ی سنی دوازده تا نوزده سالگی قرار دارد(پورافکاری،۱۳۷۶، ص ۶۹).
۱-۷-۴- تعریف نظری سطح پیش قراردادی:
سطح پیش قراردادی آزمون تحول اخلاقی ” ما” برابر با مرحله اول و دوم نظام کلبرگ است. سطح پیش قراردادی نظام کلبرگ مبتنی بر دیگر پیروی است و فرد به دنبال منافع شخص است ( برک، ترجمه سید محمدی، ۱۳۸۶،ص۱۵۴).
۱-۷-۵- تعریف نظری سطح انتظارات متقابل و دو جانبه ، نیت ها و برابری بین فردی :
سطح انتظارات متقابل و دو جانبه ، نیت ها و برابری بین فردی آزمون تحول اخلاقی “ما” برابر با مرحله سوم نظام کلبرگ است. مرحله سوم نظام کلبرگ مبتنی بر عضویت گروهی و ارزش روابط مشترک است (کیلن و اسمتانا، ترجمه جهانگیر زاده، شعاعی . راستی تبار، ۱۳۸۹،ص۲۶۰).
۱-۷-۶- تعریف نظری سطح وجدان و اصول اجتماعی :
سطح وجدان و اصول اجتماعی آزمون “ما” برابر با مرحله چهارم نظام کلبرگ است . این مرحله بر در نظر گرفتن مصالح خود جامعه مبتنی است (کیلن و اسمتانا، ترجمه جهانگیر زاده، شعاعی . راستی تبار، ۱۳۸۹،ص۲۶۰).
۱-۷-۷- تعریف نظری سطح پس قراردادی :
سطح پس قراردادی آزمون تحول اخلاقی “ما” برابر با مرحله پنجم و ششم نظام اخلاقی کلبرگ است. مرحله پنجم و ششم نظام کلبرگ مبتنی بر تقدم اصول اخلاقی بر قوانین و اخلاق جهانی است ( برک، ترجمه سید محمدی،۱۳۸۶،ص ۱۵۵).
۱-۷-۸- تعریف عملیاتی استدلال اخلاقی :
نمره ای است که فرد در آزمون تحول اخلاقی ” ما” بدست آورده است.
۱-۷-۹- تعریف عملیاتی خود تحولی :
در این پژوهش منظور از خود تحولی آموزشی است که در ۸ جلسه توسط پژوهشگر تنظیم شده است.
۱-۷-۱۰- تعریف عملیاتی نوجوان :
در این پژوهش منظور از دانش آموزان مقطع متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی ۹۱-۹۰ می باشد.
۱-۷-۱۱- تعریف عملیاتی سطح پیش قراردادی :
نمره ای که آزمودنی در سوالات سطح پیش قرار دادی آزمون تحول اخلاقی “ما” بدست آورده است.
۱-۷-۱۲- تعریف عملیاتی سطح انتظارات متقابل و دوجانبه ، نیت ها و برابری بین فردی:
نمره ای که آزمودنی در سوالات سطح انتظارات متقابل و دوجانبه ، نیت ها و برابری بین فردی آزمون تحول اخلاقی “ما” بدست آورده است.
۱-۷-۱۳- تعریف عملیاتی سطح وجدان و اصول اجتماعی:
نمره ای که آزمودنی در سوالات سطح وجدان و اصول اجتماعی آزمون تحول اخلاقی “ما” بدست آورده است.
۱-۷-۱۴- تعریف عملیاتی سطح پس قراردادی :
نمره ای که آزمودنی در سوالات سطح پس قراردادی آزمون تحول اخلاقی “ما” بدست آورده است.
۲-۱- مقدمه:
بررسی های روان شناختی تحول اخلاقی در طی چند دهه اخیر دستخوش دگرگونی های فراوانی شده است. این حوزه هم از نظر تنوع چشم اندازهای نظری و هم از لحاظ دامنه موضوعات مورد بررسی گسترش یافته است. تاریخچه نظریه پردازی و تحقیقات روانشناختی در موضوع رشد اخلاقی کودک با مفهوم وجدان در آثار زیگموند فروید و مفهوم استقلال اخلاقی در آثار ژان پیاژه آغاز شد. فروید بر روابط والدین و کودک ، هیجانات و احساس گناه متمرکز شد ، در حالی که پیاژه بر روابط هم سالان ، شناخت ، عدالت و تأمل تأکید کرد (کیلن و اسمتانا، ترجمه جهانگیرزاده، شعاعی و راستی تبار، ۱۳۸۹).رفتارگرایانی مثل بی . اف . اسکینر و سایر نظریه پردازان یادگیری ، سعی کردند اخلاق را با رفتارهای اخلاقی تعریف و ارزیابی کنند.افزون بر این ، کار پیاژه توسط کلبرگ (۱۹۶۹) در قالب سکانس شش مرحله ای تحول قضاوت اخلاقی گسترش یافت.
ادامه مطلب در لینک زیر
آخرین نظرات