چکیده
هدف: کتابخانه ملی ایران از بدو تأسیس تا کنون شرایط ثابتی نداشته است و تحولات متعددی را تجربه کرده است. تغییراتی چون ارتقاء جایگاه به معاونت رئیس جمهور (1369) و ادغام با سازمان اسناد ملی (1381) آن را به سازمانی بزرگ با دامنه اختیارات و نیز مسئولیتهای گسترده تبدیل کرده است. این تحولات در کنار تغییرات تکنولوژیکی و اطلاعاتی عصر حاضر، در حین گستراندن حیطه عمل، آینده پرچالشی برای سازمان رقم میزند و برنامهریزی از ملزومات رویایی با این چالشهاست. این پژوهش میکوشد با مقایسه گذشت و حال کتابخانههای ملی کانادا و استرالیا با کتابخانه ملی ایران، فهمی انتقادی از برنامههای پیشین و روند توسعه سازمان به دست دهد.
روش: برای جمع آوری دادهها از چک لیست کتابداری تطبیقی (سیمسوا ، 1371) استفاده شد و با کنار هم گذاشتن این دادهها به سوالات پژوهش در مورد جایگاه، ساختار، مدیریت و خدمات سه سازمان پاسخ داده شد.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان میدهد کتابخانه ملی کانادا، با داشتن ویژگیهایی نظیر برنامهریزی دقیق، گستره حمایت از خدمات کتابخانهها و رهبری آن ها، نحوه حراست از میراث ملی، هماهنگی با خدمات آرشیوی و نیز تلاش برای تشویق مردم در استفاده از اطلاعات برای توسعه ملی از دو سازمان دیگر موفقتر است.
کاربرد: این مطالعه میتواند به مدیریت تغییر و به برنامهریزی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران کمک کند.
توصیهها: تحلیل یافتههای پژوهش نشان میدهد اقداماتی نظیر بازبینی اساسنامه، تجدید نظر در مدیریت، بازنگری نحوه ادغام کتابخانه ملی و اسناد ملی و تجدید نظر در روش برنامهریزی میتواند به بهبود شرایط کتابخانه ملی ایران کمک کند.
کلیدواژهها: مطالعات تطبیقی ، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران- کتابخانه و آرشیو کانادا- کتابخانه ملی استرالیا
فهرست مندرجات
کلیات پژوهش 1
1-1. مقدمه و بیان مساله تحقیق : 2
2-1 ضرورت انجام تحقیق: 3
1-3. سوالات: 4
1-4. هدفها: 4
1-5. چه کاربردهایی از انجام این تحقیق متصور است: 4
1-6. استفاده کنندگان از نتیجه این پایان نامه: 4
1-7. جنبه جدید بودن و نوآوری طرح در چیست؟ 5
1-8. روش تحقیق 5
1-9. ابزار گردآوری اطلاعات 5
1-10. گروه هدف: 6
1-11. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات : 7
1-12. تعاریف عملیاتی 7
1-13. محدودیتهای پژوهش 7
مبانی نظری و پیشینه پژوهش 9
2-1. مقدمه 10
2-2. کتابخانههای ملی 10
2-2-1. تعریف کتابخانه ملی 10
2-2-2 وظایف و کارکردها 12
2-2-3 چالشهای پیش روی کتابخانههای ملی 15
2-2-4. ارزیابی کتابخانههای ملی 17
2-3. مطالعات تطبیقی در کتابداری 18
2-3-1 تعریف 21
2-3-2 دامنه مطالعات تطبیقی در کتابداری 22
2-3-3. هدف پژوهشهای تطبیقی در کتابداری 23
2-3-4. روششناسی پژوهشهای تطبیقی در کتابداری 23
2-4 پیشینه پژوهش 24
2-4-1. پیشینه در ایران 26
2-4-2 پیشینه در خارج از کشور 28
2-4-3. جمعبندی 32
روش پژوهش 33
3-1 مقدمه: 34
3-1. گروه هدف 34
3-3. گردآوری دادهها 35
3-4. سازماندهی و تحلیل اطلاعات 36
یافتههای پژوهش 38
4-1. مقدمه 39
4-2. بخش اول: کتابخانه ملی کانادا 39
4-2-1. کانادا 39
4-2-1-1. تاریخچه 40
4-2-1-2 ساختار حکومتی 41
4-2-1-3. ویژگیهای جمعیتی 42
4-2-1-4. ارتباطات 42
4-2-1-5. وضعیت اقتصادی 42
4-2-2. شکلگیری کتابخانه ملی 43
4-2-3. انتقال به ساختمان جدید 45
4-2-4. برنامههای بازنگری دولت و کتابخانه ملی 46
4-2-5. ادغام با آرشیو ملی 50
4-2-5-1. آرشیو ملی کانادا قبل از ادغام 50
4-2-5-2. روند ادغام کتابخانه ملی و آرشیو ملی 51
4-2-6. کتابخانه و آرشیو کانادا 52
4-2-7. کتابخانه ملی کانادا: دیروز، امروز، فردا 55
4-3. بخش دوم: کتابخانه ملی استرالیا 56
4-3-1 استرالیا 56
4-3-1-1 تاریخچه 57
4-3-1-2 ساختار حکومتی 59
4-3-1-3 ویژگیهای جمعیتی 59
4-3-1-4 وضعیت اقتصادی 60
4-3-2. خدمات کتابخانه ملی قبل از تأسیس کتابخانه ملی 60
4-3-3. تصویب قانون کتابخانه ملی استرالیا (تأسیس کتابخانه ملی استرالیا) 64
4-3-4. ساماندهی فعالیتهای کتابخانه ملی بعد از تصویب قانون 65
4-3-4-1. ساماندهی خدمات کتابشناختی 66
4-3-4-2 تخصصی شدن دامنه وظایف 67
4-3-4-3. تمرکز بر روابط عمومی 69
4-3-5. کتابخانه ملی استرالیا و تحولات عصر اطلاعات 70
4-3-6. کتابخانه ملی استرالیا: دیروز، امروز، فردا 74
4-4. بخش سوم: کتابخانه ملی ایران 75
4-4-1. ایران 75
4-4-1-1. تاریخچه 76
4-4-1-2 ساختار حکومتی 77
4-4-1-3 ویژگیهای جمعیتی 78
4-4-1-4. وضعیت اقتصادی 78
4-4-2. تأسیس کتابخانه ملی ایران 79
4-4-3. کتابخانه ملی در نخستین سالهای تأسیس 80
4-4-4. ادغام مرکز خدمات کتابداری با کتابخانه ملی 82
4-4-5. تدوین اساسنامه 83
4-4-6. احداث ساختمان جدید 84
4-4-7. ادغام سازمان اسناد ملی و کتابخانه ملی ایران 85
4-4-7-1. سازمان اسناد ملی ایران قبل از ادغام با کتابخانه ملی 86
4-4-7-2. روند ادغام 87
4-4-8. سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران 88
4-4-9. استفاده از فناوری در سازمان اسناد و کتابخانه ملی 89
4-4-10. چشمانداز سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران 90
4-5. بخش چهارم: پاسخگویی به سوالات پژوهش 91
4-5-1. سوال اول: جایگاه کتابخانههای ملی استرالیا، کانادا و ایران در ساختار سیاسی و اجتماعی کشورشان چیست؟ 92
4-5-2. سوال دوم: سه کتابخانه ملی مقایسه شده چگونه رهبری میشوند؟ 93
4-5-2-1. ریاست 93
4-5-2-2. مدیریت و گزارشدهی 94
4-5-2-3. ادغام 95
4-5-3. سوال سوم: ساختار سازمانی این کتابخانهها چگونه است؟ 96
4-5-3-1. ساختار سازمان 96
4-5-3-2. مراکز منطقهای 98
4-5-4. سوال چهارم: اهداف و خط مشی این کتابخانهها از چه قرار است؟ 99
4-5-4-1. مبنای شکلگیری 99
4-5-4-2. کتابخانه ملی و میراث ملی 100
4-5-5. سوال پنجم: چه خدمات و فعالیتهایی در این کتابخانهها ارائه و اجرا میشود ؟ 102
4-5-5-1. دسترس پذیر کردن منابع 102
4-5-5-2. رهبری خدمات کتابخانهای در سطح کشور 104
4-5-5-3 خدمات به گروههای ویژه 105
4-5-5-4. مدیریت و ارائه منابع دیجیتالی 107
4-5-5-5. روابط عمومی 108
4-5-6. جمعبندی 109
نتیجهگیری و پیشنهادات 110
5-1. مقدمه 111
5-2. خلاصه پژوهش 111
5-3. پیشنهادات 112
5-3. جمع بندی 114
5-4. پیشنهاداتی برای پژوهشهای آتی 115
منابع 116
پیوست 1: سیاهه وارسی به نقل از دستنامه کتابداری تطبیقی 129
پیوست 2: ساختار سازمانی کتابخانه و آرشیو کانادا 134
پیوست 3: ساختار سازمانی کتابخانه ملی استرالیا 135
پیوست 4: ساختار سازمانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران 136
پیوست 5: سیاهه وارسی کتابخانه ملی کانادا 138
پیوست 6: سیاهه وارسی کتابخانه ملی استرالیا 154
پیوست 7: سیاهه وارسی ایران 165
پیوست 8: تصاویر ساختمان های کتابخانه های ملی کانادا، ایران و استرالیا 181
پیوست 9: تصاویر وب سایتهای کتابخانه های ملی کانادا، ایران و استرالیا 184
- مقدمه و بیان مساله تحقیق :
سازمانها، به ویژه در بخش عمومی و در سطح ملی، موجودیتهای پیچیدهای هستند که پیدایش و تحول آن ها تحت تأثیر شرایط و مناسبات بینهایت متنوع رخ میدهد. این شرایط و مناسبات در فرایندهای تصمیمگیری مرتبط با آن ها تبلور مییابد. مقایسه روند رشد و توسعه پدیدههای مشابه در بستر جوامع مختلف، به شرط آنکه واجد قدر کافی مشابهت باشند، میتواند منتهی به شناخت عمیقتر و دست یافتن به بصیرت در خصوص آن ها شود (در مورد پایههای معرفت شناختی مقایسه در فصل دوم بحث شده است).
سازمان مورد مطالعه در پژوهش حاضر کتابخانه ملی ایران است. کتابخانهها و آرشیوهای ملی هر کشور حافظ میراث مستند ملت خود هستند و در کنار آن به پیشرفت خدمات کتابخانهای و آرشیوی در کشور نیز کمک میکنند. سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز با عهدهگیری این وظایف به عنوان اصلیترین عنصر خدمات کتابداری و آرشیوی در کشور به شمار میرود. کتابخانه ملی و سازمان اسناد ملی ایران طی دو دهه گذشته شاهد تحولات عظیم بودهاند. از بیش از هفتاد سالی که از تأسیس کتابخانه ملی ایران میگذرد، جایگاه و کمیت و کیفیت خدمات آن ثابت و بدون تغییر نبوده است. ارتقای جایگاه کتابخانه ملی از بخش بالنسبه کوچک در وزارتخانه فرهنگ و آموزش عالی به معاونت ریاست جمهور بعد از تصویب اساسنامه در 1369، آن را به سازمانی بزرگ و خودمختار تبدیل کرد. به علاوه با جدا شدن سازمان اسناد ملی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی و پیوستن آن به کتابخانه ملی (1381)، کتابخانه ملی و اسناد ملی به سازمان بزرگتری به نام سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تبدیل شدند. افزایش چشمگیر شمار نیروی انسانی سازمان جدید و ساخته شدن دو بنای عظیم برای دو بخش آرشیو و کتابخانه، مقدمات توسعه این سازمان بزرگ و خودمختار بود. جایگیری دو سازمان کتابخانه ملی و اسناد ملی در پوسته جدید و هماهنگی آن ها با تحولاتی چون توسعه تکنولوژی اطلاعات و تغییر اشکال منابع اطلاعات، در عین گستراندن چشم انداز حیطه عمل، آینده پرچالشی را برای آن ها رقم میزند. مرور فعالیتهای گذشته و بررسی و ارزیابی روند توسعه سازمان میتواند به برنامهریزی درست در چنین شرایط متغیری کمک کند.
یکی از راههای سنجش عملکرد هر سازمان آگاهی از عملکرد سازمانهای مشابه است. در مورد کتابخانه ملی ایران نیز مقایسه روند توسعه، ساختار و برنامهها، با کتابخانههای ملی دیگری (به ویژه از نمونههای موفق در کشورهای توسعه یافته) میتواند رهنمودهای مناسبی در اختیار ما قرار دهد. در این میان، مقایسه با کتابخانههای ملی پیشرو نظیر کتابخانه کنگره آمریکا و کتابخانه ملی انگلستان به دلیل وسعت و سابقه بلند مدت این کتابخانه کمتر احتمال دارد به نتایج کاربردی منجر شود. اما مقایسه کتابخانه ملی کشور با کتابخانههایی که شرایط مشابهی نظیر تاریخ تأسیس و اندازه کم وبیش مشابه دارند، میتواند جنبههایی از روند توسعه آن ها را به نحوی به تصویر بکشد که برای الهامگیری قابل استفاده باشد. به همین دلیل کتابخانههای کانادا و استرالیا به دلیل شباهتهایی چون تاریخ تأسیس، اندازه و همچنین برخورداری از امتیازاتی چون بهره بردن از ارتباط با پیشگامان کتابداری (امریکا و انگلیس) نمونههای مناسبی برای مقایسه به نظر رسیدند. علاوه براین، سه کشور ایران، کانادا و استرالیا دارای شباهتهایی نظیر تنوع قومی و پراکندگی جغرافیایی هستند؛ وجود این شباهتهای زمینهای میتواند راهکارهای زیادی برای هماهنگی با شرایط موجود در کشور به دست دهد. لازم به ذکر است کتابخانه ملی کانادا علاوه بر شباهتهایی چون نزدیکی تاریخ تأسیس، مانند کتابخانه ملی ایران در سالهای اخیر ادغام با آرشیو ملی را تجربه کرده است. بنابراین بررسی روند ادغام در دو سازمان، مدیریت، ساختار و فعالیتهایآن ها میتواند نکات قابل توجهی را برای برنامهریزیهای آینده به دست دهد.
2-1 ضرورت انجام تحقیق:
جایگاه و ساختار مناسب هر نظام سازمانی شرط پایهای برای کارائی و اثرگذاری آن است و کمک بزرگی به تحقق اهدافش میکند. یکی از راهکارهای شناخته شده برای ارتقای یک نظام سازمانی، مقایسه آن با نظامهای مشابه است. سازمان کتابخانهها و خدمات کتابداری نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
با در نظر گرفتن بعضی وظایف کتابخانههای ملی نظیر صیانت از میراث ملی، رهبری خدمات کتابخانهای در کشور و شرکت در مجامع بینالمللی کتابداری، میتوان این سازمان را در بین کتابخانههای یک کشور بیهمتا دانست. به بیان دیگر هیچ کتابخانه دیگری در سطح و اندازه کتابخانه ملی در کشور وجود ندارد که بتوان عملکرد را با آن مقایسه کرد.
مقایسه فعالیتهای کتابخانه ملی ایران با سازمانهای مشابه در کشورهای دیگر با به تصویر کشیدن اهداف، رویکرد، مسائل و مشکلات و برنامهها، میتواند معیاری برای سنجش عملکرد به دست دهد که استفاده از نتایج آن تأثیر مثبتی در برنامهریزیهای آینده خواهد داشت.
1-3. سوالات:
1– جایگاه کتابخانه و آرشیو ملی کانادا، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و کتابخانه ملی استرالیا در ساختار سیاسی و اجتماعی کشورشان چیست؟
2- این سازمانها چگونه رهبری میشوند؟
3- ساختار سازمانی آن ها چگونه است؟ ( از چه زیر بخشهایی تشکیل شدهاند؟ به صورت متمرکز اداره میشوند یا غیر متمرکز؟)
4- اهداف و خط مشی سازمانها از چه قرار است؟
5- چه خدماتی و فعالیتهایی در آن ها ارائه و اجرا میشود ؟
1-4. هدفها:
هدف این تحقیق بررسی ساختار، عملکرد و روند توسعه کتابخانه ملی در سه کشور ایران، کانادا و استرالیا با بهره گرفتن از رویکرد مقایسهای است تا با کشف شباهتها و تفاوتهای آن ها، راه هایی برای توسعۀ کیفی خدمات کتابخانه ملی ایران ارائه شود.
1-5. چه کاربردهایی از انجام این تحقیق متصور است:
شیوه بررسیای که در هدف به آن اشاره شد، کتابداری تطبیقی خوانده میشود. مطالعات تطبیقی در کتابداری مقایسه نظر و عمل کتابخانه در کشورهای مختلف جهان است با هدف گسترش و تعمیق ادراک از مسائل حرفه کتابداری و راه حلهای آن ها (سیمسوا و مککی، 1970، ص.15). نتایج این تحقیق میتواند با مقایسه روند پیدایش، توسعه، و موقعیت کنونی کتابخانه ملی ایران، کانادا و استرالیا به توسعه بصیرت خواننده برای ارتقا و بهبود عملکرد آن ها مدد رساند.
1-6. استفاده کنندگان از نتیجه این پایان نامه (اعم از موسسات آموزشی، پژوهشی، دستگاه های اجرایی و غیره):
اداره کل برنامهریزی و توسعه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران میتواند استفادهکننده اصلی از نتایج این تحقیق باشد .
1-7. جنبه جدید بودن و نوآوری طرح در چیست؟
در کشور تا کنون هیچ گونه کار جدی برای مقایسه جامع کتابخانه ملی ایران با سایر کتابخانهها انجام نشده است.
1-8. روش تحقیق
پژوهش مورد نظر در دسته مطالعات تطبیقی جای میگیرد و در آن برای مقایسه کتابخانههای ملی در سه کشور مورد نظر- ایران، کانادا و استرالیا- از روش مطالعات تطبیقی در کتابداری استفاده میشود. طبق تعریف دانتون: «تطبیق در کتابداری رویکردی پژوهشی است برای تحلیل کتابخانهها، سیستمهای کتابخانهای، جنبههای مختلف کتابداری و مسائل کتابداری در دو یا چند محیط متفاوت اجتماعی، فرهنگی، ملی با زمینههای مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ایدئولوژیکی و تاریخی. هدف از این تحلیل، درک و توصیف شباهتها و تفاوتها برای استنتاج تعمیمها و اصول معتبر است» (دانتون،1973، ص.52) .
در پژوهش حاضر با بهره گرفتن از مدارک موجود و در دسترس، پیدایش و سیر تحول این کتابخانهها بررسی شده وضع گذشته، حال و برنامههای آینده آن ها تشریح و در نهایت مقایسه میشوند.
1-9. ابزار گردآوری اطلاعات
بعضی متخصصان استفاده از سیاهههای وارسی برای انتخاب اطلاعات، جمع آوری و سازماندهی آن ها را در مطالعات تطبیقی در کتابداری پیشنهاد میدهد. البته از آنجا که سیاههها کار را انعطافناپذیر کرده و برداشتی خطی به دست میدهند بیشتر متخصصان محدود شدن به آن ها را توصیه نکردهاند (سیمسوا و مک کی، 1361). به نظر فاسکت اولین گام در مطالعه تطبیقی ایجاد چارچوبی است که بتوان در داخل آن اطلاعات را جمع آوری و منظم کرد. این کار در وهله اول چندان دقیق نبوده و در حقیقت فقط چیزی بیش از تصور عمومی از مسئلهای که میخواهیم مطالعه کنیم نخواهد بود. در طول مطالعه هر چه اطلاعات بیشتری جمع آوری میکنیم کار ما بیشتر شکل میگیرد و در داخل چارچوب بیشتر جا میافتد (سیمسوا، 1371).
در مطالعه حاضر، از قسمتهایی از سیاهه وارسی دستنامه کتابداری تطبیقی سیمسوا (این سیاهه در پیوست شماره 1 ارائه میشود.) که با محدوده مطالعه مرتبط است به عنوان چارچوب کلی استفاده شد. در نهایت نیز تلاش شد با ایجاد ارتباط بین اطلاعات خام جمع آوری شده با سیاههها، و تفسیر آن ها به نتیجه رسید و پیشنهاداتی را برای بهبود شرایط کتابخانه ملی ایران ارائه داد.
اطلاعات مورد نیاز با بهره گرفتن از مدارک موجود (منابع دست اول نظیر گزارشهای سالانه، قوانین کتابخانهها، آمار کتابخانهها، گزارشها و… منابع دسته دوم شامل مونوگرافها، کتابها، مقالات مجلات، مطالعات موردی قبلی و …)، در بعضی موارد با مصاحبه (در داخل کشور) یا با ایمیل اطلاعات کلی در مورد این کتابخانهها جمع آوری شده است.
1-10. گروه هدف:
گروه هدف شامل کل جامعه مورد مطالعه است که عبارتند از: کتابخانه ملی ایران، کتابخانه ملی کانادا و کتابخانه ملی استرالیا. هرچند این سه کتابخانه در شرایط کاملا متفاوتی شکل گرفته و فعالیت میکنند اما شباهتهایی نیز دارند که آن ها را به نمونههای مناسبی برای مقایسه تبدیل میکند. به عنوان مثال تنوع قومی، پراکندگی جغرافیایی، جنبشهای ملی و قیامهای استقلال طلبانه در طی تاریخ معاصر از شباهتهای کلی سه کشور استرالیا، کانادا و ایران است. علاوه بر این موارد کتابخانههای ملی استرالیا و کانادا از لحاظ تاریخ تأسیس و اندازه تا حد زیادی مشابه ایران هستند؛ همچنین از آنجا که از امتیازاتی چون بهره بردن از ارتباط با پیشگامان کتابداری (امریکا و انگلیس) برخوردارند، به عنوان نمونههای مناسبی برای مقایسه انتخاب شدهاند. علاوه بر موارد ذکر شده دلیل اصلی انتخاب کشور کانادا ادغام دو سازمان آرشیو ملی و کتابخانه ملی در سالهای اخیر، نظیر ایران، است. بررسیهای بعدی نشان داد ساختار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تا حد زیادی با سازمان مشابه در کانادا متفاوت است و در عمل کتابخانه ملی ایران به صورت مستقل از سازمان اسناد فعالیت میکند، بنابراین تصمیم گرفته شد کتابخانه ملی استرالیا نیز که به صورت مستقل از آرشیو فعالیت میکند به عنوان نمونه دیگری برای استنتاج راهبردهای عملی برای بهبود شرایط، مورد بررسی قرار گیرد.
1-11. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات :
سیاهه وارسی آورده شده در کتاب دستنامه کتابداری تطبیقی سیمسوا به عنوان مبنای جمع آوری اطلاعات انتخاب شد و اطلاعات مورد نظر از گزارشهای سالانه، مقالات، کتابها و … جمع آوری شد. سپس دادههای مربوط به ساختار، خدمات و فعالیتها در چند زمینه کلی و اصلی با هم مقایسه شدند با تفسیر آن ها پیشنهاداتی برای برنامهریزیهای آینده سازمان اسناد و کتابخانه ملی ارائه شده است.
1-12. تعاریف عملیاتی
– کتابخانه ملی ایران: منظور از کتابخانه ملی ایران، معاونت کتابخانه ملی پس از تأسیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و سازمان کتابخانه ملی قبل از آن است.
– رهبری: منظور از نحوه رهبری (در سوال دوم) نحوه نصب مدیر، هیئت امنا و دامنه عمل آن ها است.
1-13. محدودیتهای پژوهش
سازمانها ارگانهای پویایی هستند که در زمینه اجتماع خود شکل میگیرند بنابراین بررسی و ارزیابی آن ها بدون توجه به این زمینه واجد معنای اندکی است. به همین دلیل است که جکسون از صاحبنظران مطالعات تطبیقی در کتابداری به توجه به مسائل زمینهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به خصوص هنگام مقایسه کتابخانهها در کشورهای صنعتی و غیرصنعتی، تأکید دارد. همانطور که او یادآور شده یکی از مشکلات در هنگام مطالعات تطبیقی عدم آشنایی محقق با کشورهای مورد مطالعه است، و توجه نکردن او به مسائل زمینهای گاه باعث یکسو نگری میشود (جکسون، 1980). در پژوهش حاضر نیز عدم آشنایی کامل محقق با کانادا و استرالیا و کتابخانههای ملی آن ها و عدم امکان حضور در کشورها و مشاهده این سازمانها، مهمترین محدودیت پژوهش است که از اعتبار نتایج میکاهد. بهترین راه برای کاهش یکسو نگری حاصل از عدم آگاهی حضور پژوهشگر در جوامع مورد مطالعه یا تشکیل تیم تحقیقاتی از کشورهای مورد بررسی است که در پژوهش حاضر امکان آن نبود. در این پژوهش سعی شد با توجه به مسائل زمینهای و پرهیز از قطعینگری از سوگیری در نتیجهگیریها جلوگیری کرد.
محدودیت دیگر از دامنه پژوهش ریشه میگیرد. در این پژوهش به دلیل عدم آشنایی محقق با مسائل آرشیوی، گستردگی دامنه پژوهش و نبود زمان کافی، تنها به کتابخانه ملی پرداخته شده است و این مانع بزرگی بر سر راه مقایسه همه جانبه ساختار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با کتابخانه و آرشیو کاناداست. در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، معاونت کتابخانه ملی تقریبا مستقل از سازمان اسناد فعالیت میکند، بنابراین میتوان گفت، تنها پرداختن به کتابخانه ملی مشکل زا نبود. اما در مورد کتابخانه و آرشیو کانادا، از آنجا که در آن بخشی مستقل به عنوان کتابخانه ملی ندارد و با آرشیو ملی کاملا در هم آمیخته است، جداسازی جنبههای آرشیوی کار دشواری بود و باعث کنار گذاشتن مسائل مهمی شد که نیاز به پژوهشهای بیشتری پیرامون آن هست.
محدودیت دیگر نبود گزارشهای جامع و مدون از عملکرد سال گذشته و برنامههای سال آینده در کتابخانه ملی ایران بود. منبع اصلی دادههای دو سازمان دیگر، گزارشها و برنامههای سالانه بودند، اما در مورد ایران از کنار هم گذاشتن پارههای جداگانه اطلاعات از طریق مشاهدات، مقالات و یا گفتههای افراد، گریزی نبود. این مسئله هم از اعتبار دادهها، و هم از مقایسهپذیری آن با دادههای دو سازمان دیگر میکاهد. از طرف دیگر به دلیل گستردگی سازمان، امکان گردآوری اطلاعات راجع به تمام جنبههای عملکرد سازمان طی چند سال اخیر را نداشتم.
Comparative Librarianship
آخرین نظرات