بررسی تاثیر نگرش نسبت به کارآفرینی بر قصد کارآفرینی
بررسی تاثیر جو سازمانی بر خلاقیت فردی کارکنان
بررسی تاثیر هوش عاطفی بر جو سازمانی و خلاقیت فردی
بررسی تاثیر جو سازمانی و خلاقیت فردی بر نگرش کارکنان نسبت به کارآفرینی
1-5- سوال های پژوهش
سوال اصلی:
آیا هوش عاطفی بر نگرش کارکنان نسبت به کارآفرینی تاثیرگذار است؟
آیا متغیرهای جو سازمانی و خلاقیت فردی نقش میانجی در رابطه بین هوش عاطفی و نگرش کارکنان نسبت به کارآفرینی دارند؟
سوال های فرعی:
آیا نگرش نسبت به کارآفرینی بر قصد کارآفرینی کارکنان تاثیرگذار است؟
آیا جو سازمانی بر خلاقیت فردی کارکنان تاثیرگذار است؟
آیا هوش عاطفی بر جو سازمانی و خلاقیت فردی تاثیرگذار است؟
آیا جو سازمانی و خلاقیت فردی بر نگرش کارکنان نسبت به کارآفرینی تاثیرگذار است؟
1-6- فرضیه های پژوهش
فرضیه های پژوهشی به شکل زیر تدوین شدند:
فرضیه 1: هوش عاطفی بر جو سازمانی تاثیر معناداری دارد.
فرضیه 2: هوش عاطفی بر خلاقیت فردی تاثیر معناداری دارد.
فرضیه 3: هوش عاطفی بر نگرش کارکنان نسبت به کارآفرینی تاثیر معناداری دارد.
فرضیه 4: جو سازمانی بر نگرش کارکنان نسبت به کارآفرینی تاثیر معناداری دارد.
فرضیه 5: خلاقیت فردی بر نگرش کارکنان نسبت به کارآفرینی تاثیر معناداری دارد.
فرضیه 6: جو سازمانی بر خلاقیت فردی تاثیر معناداری دارد.
فرضیه 7: نگرش کارکنان نسبت به کارآفرینی بر قصد کارآفرینی آن ها تاثیر معناداری دارد.
1-7- روش پژوهش
1-7-1- روش اجرای پژوهش
پژوهش حاضر، از حیث هدف، پژوهشی کاربردی است زیرا در آن به حل یک مسئله کاربردی در جامعه مورد مطالعه پرداخته شده است. از حیث روش انجام آن، در زمره پژوهش های توصیفی-همبستگی قرار دارد. چرا که در انجام پژوهش حاضر، پژوهشگر از یک سو به توصیف ویژگی های متغیر های جامعه پرداخته و از سوی دیگر از روش آمار استنباطی و مدل سازی معادله ساختاری برای بررسی تأثیرگذاری متغیرها استفاده کرده است.
1-7-2- روش گردآوری داده ها
پژوهش حاضر در مرحله مرور ادبیات نظری و پیشینه پژوهش یک مطالعه کتابخانه ای و در مرحله گردآوری داده های مورد نیاز یک مطالعه میدانی است. همچنین برای گردآوری داده های مورد نیاز از پرسش نامه ساختارمند استفاده خواهد شد.
1-7-3- روش تجزیه و تحلیل داده ها
در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از روش آمار استنباطی و مدلسازی معادله ساختاری استفاده خواهد شد. بدین منظور از نرم افزارهایSPSS و Amos استفاده خواهد شد.
1-8- جامعه و نمونه آماری پژوهش
جامعه آماری پژوهش حاضر را کارمندان اداره امور مالیاتی در استان یزد تشکیل می دهند. برای تعیین حجم نمونه، پس از جمع آوری اطلاعات در رابطه با تعداد کارمندان شاغل در این اداره، از فرمول نمونه گیری کوکران برای جامعه با حجم محدود برای تعیین تعداد نمونه مورد نظر استفاده خواهد شد. همچنین از روش نمونه گیری تصادفی ساده در این پژوهش استفاده خواهد شد.
1-9- قلمرو پژوهش
1-9-1- قلمرو موضوعی پژوهش
از لحاظ موضوعی این پژوهش در حوزه رفتار سازمانی و به طور خاص در حوزه موضوعی کارآفرینی سازمانی و هوش سازمانی قرار دارد.
1-9-2- قلمرو مکانی پژوهش
قلمرو مکانی پژوهش حاضر سازمان امور مالیاتی استان یزد است که در آن به گردآوری داده های مورد نیاز پرداخته شده است.
1-9-3- قلمرو زمانی پژوهش
قلمرو زمانی پژوهش حاضر یا به عبارت که در آن به گردآوری داده های موردنیاز پرداخته شده است ماه های آبان و آذر سال 1393 است.
1-10- تعریف مفهومی واژه ها
هوش عاطفی
تعریف مفهومی: سالووی و مایر، هوش عاطفی را به عنوان «زیر مجموعه ای از هوش اجتماعی که شامل توانایی ارزیابی و شناخت عواطف و احساسات خود و دیگران و استفاده از آن ها برای هدایت افکار و اعمال دیگران» تعریف می کنند (Zeidner, et al., 2004).
تعریف عملیاتی: هوش عاطفی در چهار بعد احساسات درونی، احساسات بیرونی، استفاده از احساسات و کنترل احساسات مورد سنجش قرار گرفته است.
کارآفرینی سازمانی
آخرین نظرات