طبقه بندی براون [8] :
وفاداری اساسی[9]- مشتری همیشه برندی را که به آن وفادار است، انتخاب میکند.
وفاداری انشعابی [10] (چند شاخه ای) – مشتری به دو با چند برند وفادار است.
وفادار ی متناوب [11]– مشتری در یک دوره خاص به یک برند وفادار است.
وفاداری تغییر دهنده [12]– مشتری به هیچ برندی وفادار نیست (کاظمی راد، 1388، ص67).
طبقه بندی گانش[13]
وفاداری فعالی [14] (تبلیغات دهان به دهان و قصد خرید) – وفاداری فعالی که ما آن را وفاداری آگاهانه مینامیم، تاکید میکند که مشتری وفادار با آگاهی و اعتماد کامل و با نگرشی کاملا مثبت به یک برند آ ن را به دیگران توصیه میکند.
وفاداری انفعالی [15] (مثل عدم ترک برند فنی در شرایط تقریبا منفی) – ما آن را وفاداری غیر آگاهانه یا عادت به تکرار خرید می نامیم، تکیه بر آن دارد که فرد بدون دلیل و بدون توجه به محصولات رقبا و حتی در شرایط تقریبا منفی اقذام به تکرار خرید می نماید. (روشندل، 1388، ص 22).
طبقه بندی هنری ایسل[16]
چهار نوع وفاداری مشتریان با توجه به سطح در گیری و تمایز ادراک شده آن وجود است:
وفاداری پیچیده [17]– این مشتریان افرادی با افکار پیچیده هستند، آن ها ابتدا تحقیقات لازم را انجام می دهند و سپس عقاید و نگرش های خود را درباره برند آشکار نموده و توسعه می دهند.
وفاداری ناهنجار[18]– این مشتریان در محلهای نزدیک و با سرعت خرید میکنند. آنها ممکن است برندهایی را که دارای قیمت های یکسانی هستند؛ مشابه یکدیگر قرار دهند.
وفاداری مستمر [19]– آن ها برای آشنایی با برند تصمیم گیری میکنند، و از روی عادت همان برندی را که به آن وفادارند انتخاب میکنند.
وفاداری تنوع جریان [20]– بیش از آن به علت نارضایتی از برند و یا ارزیابی سطح پایین از آن، برند مورد نظر را تغییر می دهند. (کاظمی راد، 1388، ص 71).
طبقه بندی روشندل و همکاران
برطبق جدول2-1 وفاداری مشتریان بر اساس خصیصه های رفتاری و نگرشی مشتریان طبقه بندی میشوند:
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :
تاثیر ابعاد برند خدمات بر وفاداری برند در صنعت بیمه
جدول 2-1) طبقه بندی وفاداری به برند توسط مصرف کنندگان، مطابق با خصیصه های
رفتاری و نگرشی (روشندل، 1388، ص 33)
وفاداری رفتاری | |||
|
استفاده کنندگان منفرد | استفاده کنندگان چند گانه | افرادی که از برند استفاده میکنند |
قوی | وفادار به برند | تنوع طلب | خریذاران بالقوه |
ضعیف | خریدار مجبور شده | تمایل به معامله | بی تفاوت |
[1] – Copland
[2] – Churchill
[3] -Randel & Rundle
[4] – Brand Preference
[5] – Market share
[6] -Gonariz & Estasakopolos
[7] – Kuikka
آخرین نظرات